Her finder du artikler om Ikke kategoriseret

ROAS-FIX: Når din marketingkæde er knækket

ROAS-FIX: Når din marketingkæde er knækket

En kæde er ikke stærkere end det svageste led.

Det ordsprog kan blive til penge. For den kæde det skal handle om, er rækken af visninger fra kampagne til konvertering. Og den kæde er altid plaget af svage led.

Få artiklen læst op her:

Er du til ordsprog? Det er jeg egentligt ikke. Der er altid en fare for, at det bliver rørstrømsk og altmodisch – eller bare lidt corny. Sådan noget ens gamle farmor sagde. Men som farmor også godt vidste, så lå der en stor sandhed i de ordsprog. Og en kæde er jo for pokker ikke stærkere end sit svageste led.

Uanset. Det er jo ikke Klog på sprog vi har gang i her.

Pointen er at din markedsføring er en kæde. En række af annoncer og sider der tilsammen udgør et flow eller en rejse fra kampagne til konvertering.

Allerede der går det galt for mange, mig selv inklusiv. Ærligt talt, så er det bare lidt irriterende. At man ikke bare kan få lov til at fokusere på kampagnen eller landingssiden eller formularen – men at man skal tænke det hele som en rejse. Men der er nok ingen vej udenom. For det er det jo for det mennesker du har som modtagere. Det er jo en sammenhængende række af oplevelser, en række af sider, en række indtryk – men også en række beslutninger det handler om. Det skulle meget gerne blive til en “Ja’er” i et menneskes hovede.

Så du kan godt se, at det det går ikke at fokusere på din kampagne eller på din landingsside alene. Det er kombinationen, rejsen, flowet det kommer an på.

I konverteringssprog vil man sige, at du skal vedligeholde din Value Proposition hele vejen fra kampagne til konvertering. Den værdi du tilbyder din potentielle kunde skal du fastholde. Du skal gribe og holde grebet. Ikke slippe undervejs.

Kampagne og landingsside to sider af samme sag. Derfor er din købsrejse ikke stærkere end sit svageste led.
Derfor kan du ikke fokusere alene på kampagnen (eller landingssiden, men førstnævnte er det klassiske problem).

Mange virksomheder køber sig til betalt trafik (no, pun), altså for et bureau til at gøre arbejdet. Det giver god mening, men problemet er at bureauet (i bedste fald) ikke arbejder på websitet. Så derfor sendes trafikken ind til noget der ikke altid passer sammen med kampagnerne.

Så knækker kæden. Eller måske mere præcist, så får man ikke det return man kunne have fået.

Faktisk er det mest normale, at mens bureauet, eller den marketingansvarlige, konstant og hele tiden måler på kampagner og finpudser budskabet, så sker det samme næsten aldrig i resten af rejsen til konverteringen. Og hvordan med at måle og pudse på forholdet mellem kampagne og landingsside? Det er en sjældenhed.

Der findes ellers masser af eksempler derude på cases, hvor ROAS (return på dit annoncerings-spend) fordobles, når kæden er stærk. For ikke at tale om alle de gange jeg selv har stået i konsulentkoret og råbt “message match”, fordi det for længst er bevist at match mellem annonce og landingsside øger konverteringsraten.

Så her fik du en venlig påmindelse igen.

Besværligt. Ja, men pengene værd. For skovler du bare betalt trafik ind til en generisk landingsside, så skovler du med garanti også en del af annoncekronerne direkte i lokummet.

For så knækker kæden.

Så næste gang du kickstarter nye kampagner i Google eller Facebook, så tænk lidt over hvilke sider du sender trafikken til. Hvor stærk din kæde er. Overvej forholdet mellem antallet af variationer af kampagnen og antal variationer af din landingsside. Er det forhold 1:1 – det tvivler jeg stærkt på.

Men husk – du betaler for den svaghed i kæden. Hver dag. Hele tiden.

Synes du ikke løsningen på ovenstående problem er indlysende?

Så tillad mig at foreslå dig et eksperiment, et eksperiment jeg selv laver med mine kunder:

Tag noget af den betalte trafik og send den til specifikke landingssider. Afprøv forholdet mellem kampagner og landingssider. Byg den i fx landingi.com, på et subdomæne eller i en hurtig WordPress installation med Elementor. Teknologien er sekundær, så længe du måler på resultatet og justerer derefter.

Afprøv kombinationer af annoncer og landingssider. Afprøv message match. Afprøv segmenter og personalisering. Kør split-test på budskaber på landingssiden. Altsammen uden af rode på websitets forside eller andre politisk følsomme udviklingstunge eller forretningskritiske steder.

Tænk i købsrejse eller awareness model – hvad er brugerens næste spørgsmål eller barriere efter de har sagt ja tak til annoncen. Skal de bekræftes i budskabet eller have næste dosis værdi?

Der er mange muligheder. Det er netop pointen. Du skal ramme den vindende kombination.

ROAS-FIX: Gør din kæde stærk!

Posted in: Ikke kategoriseret

Skriv en kommentar (0) →

Køb konvertering som du køber trafik – på abonnement

Køb konvertering som du køber trafik – på abonnement

Din virksomhed køber sikkert online markedsføring på abonnement. I får et dygtigt bureau til at håndtere fx betalt trafik fra Google. Hvorfor? Fordi det er en specialiseret opgave, der er forretningskritisk og kræver de rigtige kompetencer. Måned efter måned sikrer bureauet, at der ledes trafik ind til websitet.

Men hvordan med konverteringen af den trafik? Hvem sikrer den vækst måned efter måned? Med stor sandsynlig: Ikke nogen. Men det er der råd for.

Det er jo ikke fordi websitet ikke bliver passet eller ændret. Det gør det sikkert. Men mange steder er der er ikke nogen fast proces, omkring at indsamle data på websitet, analysere den data og så justere derefter. Det er ellers sådan dit marketingbureau arbejder. De får data fra en række værktøjer, som de så bruger til at vurdere effekten af deres indsatser og aktiviteter. Du får en månedlig rapport eller opsamling på aktiviteter og resultater.

Det er den samme proces der er brug for når det gælder konverteringsoptimering.

Marketingbureauet udbeder sig sikkert også lidt arbejdstid til at få indsatserne til at give resultater. Der er ingen magisk trylleformular der sikrer en plads på Google side 1. Alle kæmper om den samme juice og det er fast arbejde. Men med tiden bør indsatserne give pote.

På samme måde med konverteringsoptimering. Det tager tid at indsamle data og forstå hvad der foregår på websitet og i brugernes hovede.

Stort set ingen virksomheder har en god beskrivelse af faktiske brugeres digitale kunderejse, barrierer for køb på websitet, mobile udfordringer, mv. Måske ligger der en forældet rapport i en skuffe et sted, men ingen adfærd teamet er styret af det.

Ligesom med markedsføringen er det en læreproces. Man ved ikke på forhånd hvad der virker (ellers havde man jo bare gjort det).

Det er netop det derfor der er tale om en proces. En fast månedlig proces, hvor virksomheden bliver klogere på hvor problemer bor og hvordan de afmonteres i brugerens hovede. Oftest i en kombination af kvalitative data fra fx Google Analytics eller Hotjar og så kvalitative data fra brugertest, polls (små spørgeskemaer), interview eller tilsvarende feedback.

Mange problemstillinger skal undersøges forfra, fordi der ikke umiddelbart er data der beskriver dem. Hvis man fx opsamler udsagn fra brugerne omkring barrierer for at færdiggøre et køb – det kan være brugerne siger noget om manglende rabat – så skal man lede efter noget teknisk der gør, at de ikke får rabatten. Eller det kan være brugerne klager over at mangle noget information der allerede står på websitet. Så skal man måske se sessions igennem for at se, hvorfor de scroller forbi.

Hvis ikke løsningen er åbenlys (og det er den sjældent), så skal der dannes hypoteser for hvordan den adfærd kan ændres og der skal designes løsninger der udløser adfærdsændringen. Løsninger der skal testes, for at man kan måle effekten og lære om der er ramt rigtigt.

Og der er ikke altid succes første gang. Det kan tage 4-5 split-test at ramme ned i den rigtige løsning. Det kan være små detaljer der gør det eller det kan være et redesign af hele flow.

Nogle gange går det godt – andre gange gør det ikke. Det er umuligt at forudsige.

Det kan være en af grundende til at mange virksomheder ikke vedligeholder den optimeringsproces. Det er eksplorativt, kompetencetungt og tidskrævende. Det kræver en metodik og en systematik. Så er vi tilbage til at man kan vælge et bureau til opgaven.

Den løbende optimeringsproces skaber resultater. Det er hele formålet ved at have en proces, det øger chancerne for succes betragtelig.

Den løbende optimeringsproces er fokuseret at prioritere opgaverne og måle på indsatserne. Det er en læreproces med hårdt fokus på ROI. Modsat mavefornemmelser, “konkurrenten gør”, “Jeg har hørt der er problemer på mobil” eller hvad der ellers ligger til grund for at ændre på websitet, så er optimeringsprocessen en kvalificeret indsats der hele tiden bygger oven på tidligere erfaringer.

Optuner optimeringsproces
Optuners Optimeringsproces 2020

I stedet for altid at opdatere når problemerne opstår, så skal designændringer være på forkant for at udnytte det potentiale trafik og potentielle kunder besidder.

Det er der konkurrencefordelen ligger.
Det er der man adskiller sig fra konkurrenterne.

I stedet for at lave tilfældige indsatser hist og pist, så få sat optimeringen i system. Med aktiviteter hver måned. Med løbende split-test.

Vi anbefaler at der afsættes 15-20 timer om måneden til at:

  • Gennemgå indsamlet data og sætte indsamling i gang.
  • Prioritere indsatser. Danne hypoteser.
  • Designe forslag
  • Split-teste og gennemgå resultaterne grundigt.

Tag fat i os her hos optuner, hvis du vil høre om optimering på abonnement for din virksomhed.

Posted in: Ikke kategoriseret

Skriv en kommentar (0) →