Her finder du artikler om Brugertest

Responsivt website som mobil løsning = forældet!?

Responsivt website som mobil løsning = forældet!?

Brugertest og ekspertvurdering viser, at mange danske websites slet ikke er optimeret til mobil brug. Det på trods af, at over 50% af trafikken efterhånden kommer fra mobilbrugere. Et problem der vokser helt af sig selv, hvis man lader stå til og det kan ses på konverteringsraten. En grund er ofte den responsive løsning mange valgte år tilbage.

Den responsive metode blev løsningen på mange websites udfordringer med de mobile brugere, da de ankom i hobetal for år tilbage. At sådant responsivt mobilt site er på mange måder et desktop-design, der er via nogle regler er “bøjet” til at blive mobilt. Det er smart, men efterhånden er det også en forældet måde at skabe en god mobil User Experience.

I vores mange analyser af mobile sites kan vi se, at det giver masser af problemer. Lad os nævne et par eksempler vi ser igen og igen.

Et sted det gør ondt, er i interaktionerne. Der hvor brugerne skal klikke, vælge, åbne og ikke mindst se og forstå hvad der foregår, når de gør de ting. På trods af burgermenuer og få andre mobile de-facto standarder, går det meget ofte galt i menuer, filtre, søgninger og alle de andre værktøjer, som er så vigtige for en god mobil oplevelse.

Herover: Fat Finger Mess-up 🙂 Når brugeren ikke kan se beløbet i prisfilteret for sin egen finger. En klassiker der opstår når det smarte desktop-filter hentes over på mobilen via den responsive løsning (vores gule markering).

Scroll er nødvendigt, men også et symptom

Overblikket på mobilen er notorisk dårligt, så brugerne skal scrolle for at skabe overblik. Og brugerne scroller meget. Det er det responsive design ofte ligeglad med. Det folder bare billeder, tekst og funktioner ned under hinanden. Men hvor overblik på en stor skærm sikrer, at brugeren godt kan forstå konteksten eller sammenhænge, så kræver det mobile besøg både at brugeren har set konteksten og husker den. Brugertest viser os hvordan det går galt. Sammenhænge der var åbenlyse på desktop? Not so much på mobilen.

Herover: Forskel i renderingen af skrifttyper giver meget stor forskel på oplevelsen på mobilen. På nogle sites gør det siderne næsten dobbelt så lange.

Fede fingre giver røde ører

For ikke at tale om elementer der ikke er “fat finger proof”. De elementer er der også på dit website! Måske ikke lige set på en iPhone 6 eller hvad det nu er optimeret til, men browsertest viser næsten altid elementer der ikke ser ud som de skal.

Herover: Tjekbokse der renderes forskellig på forskellige mobile enheder. I eksemplet til højre sidder de forskudt og er svære at se.

Så det mobile design skal gå’s efter i sømmene og der skal laves specifikke mobile løsninger alle de forretningskritiske steder. For slet ikke at tale om optimeringspotentialet i brugen af helt mobilspecifikke elementer som fx sticky header, sticky knapper, osv.

Du ved det godt fornemmer jeg. Måske skubber I det også lidt foran jer, ligesom sidste gang vi fik vredet armen om og skulle lave mobile sites. Du tænker sikkert på det hver gang du besøger jeres eget mobile site. Er det nu helt optimeret? Svaret er sikker nej.

Hvis mobiltrafikken ligger over 50%, som den gør på mange websites i dag, så er det ikke længere “gratis” at have et website der ikke udnytter de mobile muligheder. Skal der laves et nyt website? – Det behøves som regel ikke. Det var i gamle dage vi løste vores problemer sådan. Men der bør laves en grundig analyse og så man får identificeret 5-10 steder hvor det går mest galt.

Der er en kur, tag din medicin

Ikke en sygdom uden en kur. Her hos Optuner vil vi gerne være din kur. Vi er specialister i lave netop den analyse. Så har det din interesse, kan du læse videre her. Hvis ikke, så hiv mobilen op ad lommen og giv dit website en grundig rundtur. Det trænger.

Hos Optuner kombinerer vi:

  • Brugertest
  • Ekspertgennemgang
  • Web Analytics
  • Heat- og Clickmaps, fx fra Hotjar
  • Cross Browser Testing
  • Performance testing

Når vi skal evaluere et website.

Det kommer der altid en meget lang liste af problemstillinger ud af.

Den kan vi så prioritere sammen, så der et godt match på problemernes frekvens, deres omfang og prisen på at afhjælpe dem.

Posted in: Brugertest, Konverteringsoptimering

Skriv en kommentar (0) →

Den mest effektive måde at undgå at tabe salg og leads på dit website

Den mest effektive måde at undgå at tabe salg og leads på dit website

Det koster mange penge og ressourcer at designe et godt website – og det bliver hurtigt dyrt at sende trafik til dit website, for blot at opleve, at det ikke bliver til salg.

Men der er en effektiv måde at undgå det.

Brugertest giver flere salg og leads online

Alt for mange websites – selv de der er spritnye – har fejl og mangler, der gør at for mange salg tabes på gulvet. Investeringen i design og markedsføring er kun første skridt på vejen til et effektivt website.

Rigtig mange virksomheder giver opgaven med design og online marketing videre til et professionelt bureau – og med god grund. Her sidder jo eksperter, der ved hvordan man gør det arbejde rigtigt og effektivt.

Men optimering og vedligehold det står de fleste selv for. Derved kommer der til at mangle en professionel indsats på konverteringen og det taber mange virksomheder kunder på.

Problemet er, at websitet er et led i kæden fra marketingkampagne til kvitteringsside og kæden er ikke stærkere end – ja, du kender selv resten.

Hvis der ikke er en fokuseret indsats på at optimere på budskaber, flow, brugervenlighed og alle de andre aspekter af et effektivt website, ja så bløder websitet konverteringer. Det er altså et direkte konkurrenceparameter at bruge ressourcer på konverteringsoptimering.

Kendskab til brugere forhindrer tab

Et typisk problem inden for optimering er, at man ikke kender sine potentielle kunder godt nok. Mange virksomheder kan ikke svare entydigt på hvem brugerne er, hvad det er de ønsker, hvilke spørgsmål og usikkerheder de har og hvor på websitet de løber ind i problemer. De svar er afgørende for at konvertere flere besøgende.

Andre typiske udfordringer, når man ikke kender brugerne godt nok:

  • Man gætter når man skal lave forbedringer
  • Man forbedrer de forkerte steder på websitet
  • Man kommunikerer for meget indefra og ud om virksomhedens produkter
  • Indholdet på websitet bliver generisk og ofte uinteressant
  • Man overser skjulte usability-problemer
  • Man har et for svagt salgsbudskab
  • Man overkompenserer med forklaringer og beskrivelser – eller det modsatte.
  • Man er uklar eller direkte uenige internt, når man skal beskrive sine kunder

Der er mange metoder derude og allerede alt for meget data, så hvad er det rigtige det starte med?

Eksperternes foretrukne metode

Blandt eksperter inden for konverteringsoptimering er det velkendt, at brugertest er en af de mest effektive måder at indsamle viden om hvor og hvilke problemer brugerne oplever – de problemer der gør, at de ikke konverterer. Det er fordi brugertest tager udgangspunkt i brugernes faktiske valg og handlinger, samtidig med at der er adgang til at spørge til deres motivation og tanker undervejs. Det er en af de mest effektive måder at identificere problemer og forstå hvorfor de opstår. Der er naturligvis mange andre steder at hente indsigt, men brugertest er det rigtige sted at starte og giver altid brugbare resultater.

Brugbart betyder, at du får identificeret brugernes faktiske frustrationer og kan omsætte dem til en prioriteret liste af ting du skal ændre. Ting som du ved har betydning for dine potentielle kunder. Ofte kan brugertesten også bruges til at pege direkte på en værdifuld løsning.

I en brugertest sætter man rigtige mennesker til at gennemføre opgaver på dit website. De skal altså ikke bare sige hvad de tror de vil gøre – de skal rent faktisk foretage et konkret valg. Handling er meget mere interessant end holdning når det kommer til at optimere salget.

Du kan godt lave dine brugertest selv, men det kan sjældent betale sig. Både fordi det er tidskrævende hvis man ikke er trænet i det og fordi det er let at lave fejl og dermed påvirke resultaterne. Dårlige resultater giver forkerte valg og forkerte valg skader din konverteringsrate.

Brugertest giver dig svar

Brugertest giver til gengæld effektivt svar på hvor og hvordan du kan optimere dit site. Det giver dig indblik i dine potentielle kunders tanker og handlinger. Resultater fra brugertest kan omsættes direkte til en prioriteret liste over indsatser på det website. Indsatser der øger brugeroplevelsen, fjerner frustrationer og barrierer. Tiltag der giver dig en højere konverteringsrate, fordi de er baseret på brugerdata og indsigt.

Brugertest giver til gengæld effektivt svar på hvor og hvordan du kan optimere dit site. Det giver dig indblik i dine potentielle kunders tanker og handlinger. Resultater fra brugertest kan omsættes direkte til en prioriteret liste over indsatser på det website. Indsatser der øger brugeroplevelsen, fjerner frustrationer og barrierer. Tiltag der giver dig en højere konverteringsrate, fordi de er baseret på brugerdata og indsigt.

Den bedste måde at se alle fordelene ved brugertest er at prøve det selv.

Faktisk kører Optuner en kampagne lige nu, hvor du kan prøve det helt gratis og endda få gennemgået resultatet med en af deres testledere.

Det finder du lige her.

Posted in: Brugertest, Konverteringsoptimering

Skriv en kommentar (0) →

Få et gratis
optimeringstjek
af dit website

Ole Gregersen ser dit website igennem og kommer med konkrete forslag til optimering. Inklusiv 30 min. onlinemøde.