Her finder du artikler om Brugertest

Kan det betale sig at lave sine egne brugertest?

Kan det betale sig at lave sine egne brugertest?

Hvad koster det at brugerteste et website? Kan det betale sig at lave arbejdet selv og hvad er der af fordele og ulemper ved det? Det er nogle af de spørgsmål dette indlæg søger at besvare.

Som sælger af noget, der reelt set er Danmarks billigste brugertest og samtidigt er et fuldt professionelt produkt, har jeg overvejet hvilke argumenter der kunne være for ikke at købe produktet (trods alt). Og for at komme argumenterne i møde, så har især et argument interesseret mig: “Jeg kan lave det billigere selv”.

Men kan du lave det billigere selv?
Og hvis du kan: Hvorfor så betale for det?

Det kan man naturligvis. Hvis man arbejder gratis, kan ingen konkurrere med prisen. Hvis ens arbejdstid ikke er bedre brugt, så kan alt lade sig gøre. Men lad os nu alligevel afprøve argumentet lidt mere seriøst.

Umoderede test

For overhovedet at udfordre “gør-det-selv”, så taler vi her om den billigste type af brugertest. Dem kalder vi typisk for de umodererede, for fjerntest eller for asynkrone test. Det er brugertest, hvor testdeltageren, sidder for sig selv og løser testopgaverne, uden at nogen ser med over skulderen eller blander sig. Det er den billigeste form for test, netop fordi, at det der koster, er den person der ellers skulle betales for at sidde ved siden af: Testlederen eller konsulenten eller hvem det nu kunne være.

I Danmark er der kun meget få virksomheder (så vidt jeg ved) der udbyder umodererede brugertest. Optuners faste pris på 5 umodererede brugertest og en rapport er 14.750. 

Så kan du lave en brugertest-rapport som disse, billigere end 14.750? Det er spørgsmålet – jo, fordi det må antages, at hvis ikke, så ville du naturligvis blot købe den hos de professionelle!?

Ok, så hvad er din timepris? Lad os bare lege at den er 300,- i timen. Det synes du ikke lyder af meget, men det giver en månedsløn på ca. 48.000 inkl. ferie og pension (Bruttotimetallet er 1.926 på et år). Det er fint nok til mange.

Lad os se hvad det kræver af timer at lave en brugertest.

Testopgaver

Først skal der skrives testopgaver. Forudsat, at du ikke skal læse op på hvordan man laver gode, relevante testopgaver, så tager det typisk et par timer, inkl. at kigge lidt på websitet, skrive og rette nogle gange. 2*300,- er 600.

Så skal der rekrutteres testdeltagere. Vi antager, at du ikke skal rekruttere meget specifikke typer. Normalt vil et bureau tage mellem 1.000 og 1.500 pr. person for at rekruttere specifikke brugere. Brugere der så også er screenet, så man er sikker på at de passer i målgruppen. Umodererede test bruger oftest personer der kan segmenteres på alder, region, køn og til dels uddannelse/job. I Optuner har vi vores eget panel af brugere vi trækker på. 

De personer kan du også selv finde, på Facebook eller i din omgangskreds. Men det tager nogle timer at kontakte dem, skrive til dem og et par mails frem og tilbage. Lad os være konservative og sige, at det tager dig 3 timer at indfange 5 testdeltagere. 3*300 er 900.

Så er der nogle praktiske ting. Du skal sende testopgaverne og testdeltagerne skal optage det de siger og det der sker på skærmen. En brugertest er som oftest minimum 30 minutter lang. Skal vi sige at inkl. at finde et værktøj der kan løse dem opgave, installere det og afprøve det – samt at linke det til testerne og forklare dem hvordan de skal bruge det osv. Alt det tager 3 timer? 900,- igen.

Brugertest giver flere salg og leads online

Analyse og rapport

Nu modtager du så de 5 brugertest-videoer fra dine 5 rekrutterede testdeltagere. Hos Optuner (eller vores konkurrenter) er der nu en person  der ser testen igennem, skriver udsagn fra brugerne ned, klipper skærmbilleder ud til rapporten og noterer hvor og hvad problemerne er. Du kan naturligvis vælge at være ligeglad med en professionel rapport. Og denne del af opgaven er også klart den mest tidskrævende. 

Antager vi at du kun skal se hver optagelse igennem 1 gang, så tager det dig sikkert omkring 3 timer. Altså 900 igen. Men skal du fx dele resultaterne med andre eller på anden måde lave en tilsvarende rapport, så skal du forvente at bruge omkring 14 timer på videoer og rapporter – og det er endda den mere øvede tid. Første gang tager det længere. Så hvis “gøre det billigere selv” samtidigt er “gøre ligeså meget”, så koster det dig minimum 14*300 = 4.200.

Måske skal dine venner også have et honorar? Hos Optuner giver vi et gavekort på 200,-

Så vi siger, at du giver dine venner 5*150 = 750.

Det store regnestykke

Nu er din egen “optimeringsrapport” klar. Hvad har den kostet dig?

Ifølge ovenstående har det kostet: 600 + 900 + 900 + 4200 + 750.

Det giver = 7.350,- hvis dine timepris er 300,-
Altså ca. 50%  billigere end Optuners den billigste.

Så ja, du kan gøre det billigere selv.

Har jeg lige hevet tæppet væk under min egen forretning?

Nej. Trods alt ikke. Her er hvorfor:

  1. Du kan gøre det billigere, jeg tror ikke du kan gøre det bedre (no offence – med det forbehold, at du er ikke usability-ekspert, men er det en anden snak). Bedre er ikke ligegyldigt. Høj kvalitet er lig med at de problemer der bliver udpeget i rapporten, faktisk har effekt på websitet når de bliver fikset. Ellers bliver der bare tilfældige rettelser.
  2. De tider jeg har skrevet ovenfor er de “øvede tider”, så du skal forvente at bruge langt flere timer. Sorry.
  3. Vi forudsætter, at du og dine testdeltagere har styr på det tekniske, men faktisk er det en relativt stor opgave at sikre både optagelse og kvalitet af brugertest-videoer. For ikke at tale om videoer der indeholder fejl og skal laves om osv. Vi har lavet 100-vis, så vi ved at det ikke altid går godt.
  4. Vi forudsætter igen, at du ved hvad du gør, men at lave brugertest er en kompetence som så meget andet. Fra at skrive gode testopgaver til at foretage analysen og at udvælge problemstillinger. Det er et specialiseret og kreativt arbejde, der let sluger meget tid.
  5. Og endeligt. Hvad koster din tid egentligt. Hvis du bruger den på noget du er god til, hvad er det så værd at få andre til at løse opgaven?

Så du kan gøre det billigere selv.
Som at reparere din bil eller lægge nyt tag på dit hus…

Så hvorfor vælger nogle at købe en færdig rapport, fremfor at gøre det selv

Fordi det handler om hvad din tid er værd, hvad du vil bruge den på – og så handler det om al den ekstra værdi det giver at få erfarne og professionelle personer på opgaven. Personer du efterfølgende kan diskutere problemer på websitet med, som kan hjælpe dig med at prioritere problemerne korrekt og guide dig mod en god løsning.

Og det mener mange er mere værd, end de par tusinde du potentielt kan spare. Det mener jeg også, men jeg er jo også inhabil og forudindtaget.

Så hvis du alligevel laver dine brugertest selv – hvilket jeg faktisk synes du skal gøre, for alle skal da lære at lave brugertest mindst en gang i livet – så vil jeg anbefale, at du læser Steve Krugs “Rocket Surgery Made Easy“, som er en super jordnær, enkel og sympatisk måde at lave brugertest. Ja du kan da også læse min usabilitybog, men Krug’s er nu engang bedre til formålet…

Men jeg håber du fandt det interessant at se lidt ned i motorrummet, på trods af den slet skjulte reklame og de vægelsindede konklusioner.

Posted in: Brugertest

Skriv en kommentar (0) →

5 virkeligt gode grunde til at vælge brugertest

5 virkeligt gode grunde til at vælge brugertest

1) Du er ikke ligesom din bruger

Det lyder banalt, men det er faktisk det største problem i langt de fleste IT-projekter. Vi kan ikke frigøre os fra den viden og erfaring vi har fået, mens vi udvikler vores produkt. Men din bruger ved ingenting om din hjemmeside og møder den med helt egne behov, forventninger og meninger. 

Uden kendskab til dine brugere, ved du ikke om dit digitale produkt skaber den værdi det skal. Du ved ikke om brugerne kan finde det de søger. Om de får svar på deres spørgsmål og usikkerheder. Om de tilbud opleves som værdifuldt for dem. Brugertest giver værdifuld indsigt i brugernes afkodning, forståelse  – og handlinger.

 

2) Brugerens oplevelse er vigtigere end din egen

Det er den moderne IT-udviklings helt store problem. Vi tror vi ved hvad der fungerer. Men igen og igen, viser fx A/B split-test og brugertest at vi tager fejl. Brugertest giver mulighed for at bekræfte om vores designvalg er korrekte. 

Selvom vi har en mening om hvad der er godt og skidt, er det i sidste ende brugernes mening der tæller. Det er brugerne handlinger der skaber værdi.

 

3) Du lærer altid noget af brugertest

De der har gennemført brugertest selv, ved det!
Du lærer altid noget af en brugertest. På den måde er brugertest en effektiv metode til at forbedre kvaliteten af digitale produkter. Uanset om det er koncepter, prototyper eller færdige hjemmesider, så skaber brugertest altid indsigt. 

Du lærer dine brugere bedre at kende, du lærer at forstå hvor de oplever ting anderledes og hvor de har problemer.

Brugertest giver flere salg og leads online

 

4) Det er svært at brugerteste billigere og bedre selv

Det er relativt nemt at lave brugertest. Det kan de fleste lære at gøre selv. Men Optuner løser to udfordringer: Den ene er at det hurtigt tager meget tid at lave brugertest. Der skal rekrutteres, laves testopgaver, afvikles test og analyseres resultater. Det tager tid fra andre vigtige projekter.

Erfaring er lig kvalitet og mere valide resultater. Optuner har mange års erfaring med at lave brugertest. 

Vi arbejder løbende med at minimere fejlkilder og sikre at resultater er så valide som muligt. 

Vi sikrer at testopgaver ikke leder brugerne, at optagelserne er i orden og at der ikke generaliseres på resultater der ikke er gyldige.

 

5) Den rigtige optakt til konverteringsoptimering

At udvikle digitale produkter, uanset om det er avanceret software eller hjemmesider i det offentlige, så er det en kontinuerlig proces. Du er aldrig færdig. Du justerer, opdaterer, ændrer og optimerer. 

Brugertest er sammen med anden dataindsamling, hjørnestenen i en optimeringsproces. Vi optimerer selv aldrig uden.

Posted in: Brugertest

Skriv en kommentar (0) →

Responsivt website som mobil løsning = forældet!?

Responsivt website som mobil løsning = forældet!?

Brugertest og ekspertvurdering viser, at mange danske websites slet ikke er optimeret til mobil brug. Det på trods af, at over 50% af trafikken efterhånden kommer fra mobilbrugere. Et problem der vokser helt af sig selv, hvis man lader stå til og det kan ses på konverteringsraten. En grund er ofte den responsive løsning mange valgte år tilbage.

Den responsive metode blev løsningen på mange websites udfordringer med de mobile brugere, da de ankom i hobetal for år tilbage. At sådant responsivt mobilt site er på mange måder et desktop-design, der er via nogle regler er “bøjet” til at blive mobilt. Det er smart, men efterhånden er det også en forældet måde at skabe en god mobil User Experience.

I vores mange analyser af mobile sites kan vi se, at det giver masser af problemer. Lad os nævne et par eksempler vi ser igen og igen.

Et sted det gør ondt, er i interaktionerne. Der hvor brugerne skal klikke, vælge, åbne og ikke mindst se og forstå hvad der foregår, når de gør de ting. På trods af burgermenuer og få andre mobile de-facto standarder, går det meget ofte galt i menuer, filtre, søgninger og alle de andre værktøjer, som er så vigtige for en god mobil oplevelse.

Herover: Fat Finger Mess-up 🙂 Når brugeren ikke kan se beløbet i prisfilteret for sin egen finger. En klassiker der opstår når det smarte desktop-filter hentes over på mobilen via den responsive løsning (vores gule markering).

Scroll er nødvendigt, men også et symptom

Overblikket på mobilen er notorisk dårligt, så brugerne skal scrolle for at skabe overblik. Og brugerne scroller meget. Det er det responsive design ofte ligeglad med. Det folder bare billeder, tekst og funktioner ned under hinanden. Men hvor overblik på en stor skærm sikrer, at brugeren godt kan forstå konteksten eller sammenhænge, så kræver det mobile besøg både at brugeren har set konteksten og husker den. Brugertest viser os hvordan det går galt. Sammenhænge der var åbenlyse på desktop? Not so much på mobilen.

Herover: Forskel i renderingen af skrifttyper giver meget stor forskel på oplevelsen på mobilen. På nogle sites gør det siderne næsten dobbelt så lange.

Fede fingre giver røde ører

For ikke at tale om elementer der ikke er “fat finger proof”. De elementer er der også på dit website! Måske ikke lige set på en iPhone 6 eller hvad det nu er optimeret til, men browsertest viser næsten altid elementer der ikke ser ud som de skal.

Herover: Tjekbokse der renderes forskellig på forskellige mobile enheder. I eksemplet til højre sidder de forskudt og er svære at se.

Så det mobile design skal gå’s efter i sømmene og der skal laves specifikke mobile løsninger alle de forretningskritiske steder. For slet ikke at tale om optimeringspotentialet i brugen af helt mobilspecifikke elementer som fx sticky header, sticky knapper, osv.

Du ved det godt fornemmer jeg. Måske skubber I det også lidt foran jer, ligesom sidste gang vi fik vredet armen om og skulle lave mobile sites. Du tænker sikkert på det hver gang du besøger jeres eget mobile site. Er det nu helt optimeret? Svaret er sikker nej.

Hvis mobiltrafikken ligger over 50%, som den gør på mange websites i dag, så er det ikke længere “gratis” at have et website der ikke udnytter de mobile muligheder. Skal der laves et nyt website? – Det behøves som regel ikke. Det var i gamle dage vi løste vores problemer sådan. Men der bør laves en grundig analyse og så man får identificeret 5-10 steder hvor det går mest galt.

Der er en kur, tag din medicin

Ikke en sygdom uden en kur. Her hos Optuner vil vi gerne være din kur. Vi er specialister i lave netop den analyse. Så har det din interesse, kan du læse videre her. Hvis ikke, så hiv mobilen op ad lommen og giv dit website en grundig rundtur. Det trænger.

Hos Optuner kombinerer vi:

  • Brugertest
  • Ekspertgennemgang
  • Web Analytics
  • Heat- og Clickmaps, fx fra Hotjar
  • Cross Browser Testing
  • Performance testing

Når vi skal evaluere et website.

Det kommer der altid en meget lang liste af problemstillinger ud af.

Den kan vi så prioritere sammen, så der et godt match på problemernes frekvens, deres omfang og prisen på at afhjælpe dem.

Posted in: Brugertest, Konverteringsoptimering

Skriv en kommentar (0) →

Den mest effektive måde at undgå at tabe salg og leads på dit website

Den mest effektive måde at undgå at tabe salg og leads på dit website

Det koster mange penge og ressourcer at designe et godt website – og det bliver hurtigt dyrt at sende trafik til dit website, for blot at opleve, at det ikke bliver til salg.

Men der er en effektiv måde at undgå det.

Brugertest giver flere salg og leads online

Alt for mange websites – selv de der er spritnye – har fejl og mangler, der gør at for mange salg tabes på gulvet. Investeringen i design og markedsføring er kun første skridt på vejen til et effektivt website.

Rigtig mange virksomheder giver opgaven med design og online marketing videre til et professionelt bureau – og med god grund. Her sidder jo eksperter, der ved hvordan man gør det arbejde rigtigt og effektivt.

Men optimering og vedligehold det står de fleste selv for. Derved kommer der til at mangle en professionel indsats på konverteringen og det taber mange virksomheder kunder på.

Problemet er, at websitet er et led i kæden fra marketingkampagne til kvitteringsside og kæden er ikke stærkere end – ja, du kender selv resten.

Hvis der ikke er en fokuseret indsats på at optimere på budskaber, flow, brugervenlighed og alle de andre aspekter af et effektivt website, ja så bløder websitet konverteringer. Det er altså et direkte konkurrenceparameter at bruge ressourcer på konverteringsoptimering.

Kendskab til brugere forhindrer tab

Et typisk problem inden for optimering er, at man ikke kender sine potentielle kunder godt nok. Mange virksomheder kan ikke svare entydigt på hvem brugerne er, hvad det er de ønsker, hvilke spørgsmål og usikkerheder de har og hvor på websitet de løber ind i problemer. De svar er afgørende for at konvertere flere besøgende.

Andre typiske udfordringer, når man ikke kender brugerne godt nok:

  • Man gætter når man skal lave forbedringer
  • Man forbedrer de forkerte steder på websitet
  • Man kommunikerer for meget indefra og ud om virksomhedens produkter
  • Indholdet på websitet bliver generisk og ofte uinteressant
  • Man overser skjulte usability-problemer
  • Man har et for svagt salgsbudskab
  • Man overkompenserer med forklaringer og beskrivelser – eller det modsatte.
  • Man er uklar eller direkte uenige internt, når man skal beskrive sine kunder

Der er mange metoder derude og allerede alt for meget data, så hvad er det rigtige det starte med?

Eksperternes foretrukne metode

Blandt eksperter inden for konverteringsoptimering er det velkendt, at brugertest er en af de mest effektive måder at indsamle viden om hvor og hvilke problemer brugerne oplever – de problemer der gør, at de ikke konverterer. Det er fordi brugertest tager udgangspunkt i brugernes faktiske valg og handlinger, samtidig med at der er adgang til at spørge til deres motivation og tanker undervejs. Det er en af de mest effektive måder at identificere problemer og forstå hvorfor de opstår. Der er naturligvis mange andre steder at hente indsigt, men brugertest er det rigtige sted at starte og giver altid brugbare resultater.

Brugbart betyder, at du får identificeret brugernes faktiske frustrationer og kan omsætte dem til en prioriteret liste af ting du skal ændre. Ting som du ved har betydning for dine potentielle kunder. Ofte kan brugertesten også bruges til at pege direkte på en værdifuld løsning.

I en brugertest sætter man rigtige mennesker til at gennemføre opgaver på dit website. De skal altså ikke bare sige hvad de tror de vil gøre – de skal rent faktisk foretage et konkret valg. Handling er meget mere interessant end holdning når det kommer til at optimere salget.

Du kan godt lave dine brugertest selv, men det kan sjældent betale sig. Både fordi det er tidskrævende hvis man ikke er trænet i det og fordi det er let at lave fejl og dermed påvirke resultaterne. Dårlige resultater giver forkerte valg og forkerte valg skader din konverteringsrate.

Brugertest giver dig svar

Brugertest giver til gengæld effektivt svar på hvor og hvordan du kan optimere dit site. Det giver dig indblik i dine potentielle kunders tanker og handlinger. Resultater fra brugertest kan omsættes direkte til en prioriteret liste over indsatser på det website. Indsatser der øger brugeroplevelsen, fjerner frustrationer og barrierer. Tiltag der giver dig en højere konverteringsrate, fordi de er baseret på brugerdata og indsigt.

Brugertest giver til gengæld effektivt svar på hvor og hvordan du kan optimere dit site. Det giver dig indblik i dine potentielle kunders tanker og handlinger. Resultater fra brugertest kan omsættes direkte til en prioriteret liste over indsatser på det website. Indsatser der øger brugeroplevelsen, fjerner frustrationer og barrierer. Tiltag der giver dig en højere konverteringsrate, fordi de er baseret på brugerdata og indsigt.

Den bedste måde at se alle fordelene ved brugertest er at prøve det selv.

Faktisk kører Optuner en kampagne lige nu, hvor du kan prøve det helt gratis og endda få gennemgået resultatet med en af deres testledere.

Det finder du lige her.

Posted in: Brugertest, Konverteringsoptimering

Skriv en kommentar (0) →