Responsivt website som mobil løsning = forældet!?

Responsivt website som mobil løsning = forældet!?

Brugertest og ekspertvurdering viser, at mange danske websites slet ikke er optimeret til mobil brug. Det på trods af, at over 50% af trafikken efterhånden kommer fra mobilbrugere. Et problem der vokser helt af sig selv, hvis man lader stå til og det kan ses på konverteringsraten. En grund er ofte den responsive løsning mange valgte år tilbage.

Den responsive metode blev løsningen på mange websites udfordringer med de mobile brugere, da de ankom i hobetal for år tilbage. At sådant responsivt mobilt site er på mange måder et desktop-design, der er via nogle regler er “bøjet” til at blive mobilt. Det er smart, men efterhånden er det også en forældet måde at skabe en god mobil User Experience.

I vores mange analyser af mobile sites kan vi se, at det giver masser af problemer. Lad os nævne et par eksempler vi ser igen og igen.

Et sted det gør ondt, er i interaktionerne. Der hvor brugerne skal klikke, vælge, åbne og ikke mindst se og forstå hvad der foregår, når de gør de ting. På trods af burgermenuer og få andre mobile de-facto standarder, går det meget ofte galt i menuer, filtre, søgninger og alle de andre værktøjer, som er så vigtige for en god mobil oplevelse.

Herover: Fat Finger Mess-up 🙂 Når brugeren ikke kan se beløbet i prisfilteret for sin egen finger. En klassiker der opstår når det smarte desktop-filter hentes over på mobilen via den responsive løsning (vores gule markering).

Scroll er nødvendigt, men også et symptom

Overblikket på mobilen er notorisk dårligt, så brugerne skal scrolle for at skabe overblik. Og brugerne scroller meget. Det er det responsive design ofte ligeglad med. Det folder bare billeder, tekst og funktioner ned under hinanden. Men hvor overblik på en stor skærm sikrer, at brugeren godt kan forstå konteksten eller sammenhænge, så kræver det mobile besøg både at brugeren har set konteksten og husker den. Brugertest viser os hvordan det går galt. Sammenhænge der var åbenlyse på desktop? Not so much på mobilen.

Herover: Forskel i renderingen af skrifttyper giver meget stor forskel på oplevelsen på mobilen. På nogle sites gør det siderne næsten dobbelt så lange.

Fede fingre giver røde ører

For ikke at tale om elementer der ikke er “fat finger proof”. De elementer er der også på dit website! Måske ikke lige set på en iPhone 6 eller hvad det nu er optimeret til, men browsertest viser næsten altid elementer der ikke ser ud som de skal.

Herover: Tjekbokse der renderes forskellig på forskellige mobile enheder. I eksemplet til højre sidder de forskudt og er svære at se.

Så det mobile design skal gå’s efter i sømmene og der skal laves specifikke mobile løsninger alle de forretningskritiske steder. For slet ikke at tale om optimeringspotentialet i brugen af helt mobilspecifikke elementer som fx sticky header, sticky knapper, osv.

Du ved det godt fornemmer jeg. Måske skubber I det også lidt foran jer, ligesom sidste gang vi fik vredet armen om og skulle lave mobile sites. Du tænker sikkert på det hver gang du besøger jeres eget mobile site. Er det nu helt optimeret? Svaret er sikker nej.

Hvis mobiltrafikken ligger over 50%, som den gør på mange websites i dag, så er det ikke længere “gratis” at have et website der ikke udnytter de mobile muligheder. Skal der laves et nyt website? – Det behøves som regel ikke. Det var i gamle dage vi løste vores problemer sådan. Men der bør laves en grundig analyse og så man får identificeret 5-10 steder hvor det går mest galt.

Der er en kur, tag din medicin

Ikke en sygdom uden en kur. Her hos Optuner vil vi gerne være din kur. Vi er specialister i lave netop den analyse. Så har det din interesse, kan du læse videre her. Hvis ikke, så hiv mobilen op ad lommen og giv dit website en grundig rundtur. Det trænger.

Hos Optuner kombinerer vi:

  • Brugertest
  • Ekspertgennemgang
  • Web Analytics
  • Heat- og Clickmaps, fx fra Hotjar
  • Cross Browser Testing
  • Performance testing

Når vi skal evaluere et website.

Det kommer der altid en meget lang liste af problemstillinger ud af.

Den kan vi så prioritere sammen, så der et godt match på problemernes frekvens, deres omfang og prisen på at afhjælpe dem.

Skriv en kommentar (0) ↓

Skriv en kommentar

Få et gratis
optimeringstjek
af dit website

Ole Gregersen ser dit website igennem og kommer med konkrete forslag til optimering. Inklusiv 30 min. onlinemøde.