Køb konvertering som du køber trafik – på abonnement

Køb konvertering som du køber trafik – på abonnement

Din virksomhed køber sikkert online markedsføring på abonnement. I får et dygtigt bureau til at håndtere fx betalt trafik fra Google. Hvorfor? Fordi det er en specialiseret opgave, der er forretningskritisk og kræver de rigtige kompetencer. Måned efter måned sikrer bureauet, at der ledes trafik ind til websitet.

Men hvordan med konverteringen af den trafik? Hvem sikrer den vækst måned efter måned? Med stor sandsynlig: Ikke nogen. Men det er der råd for.

Det er jo ikke fordi websitet ikke bliver passet eller ændret. Det gør det sikkert. Men mange steder er der er ikke nogen fast proces, omkring at indsamle data på websitet, analysere den data og så justere derefter. Det er ellers sådan dit marketingbureau arbejder. De får data fra en række værktøjer, som de så bruger til at vurdere effekten af deres indsatser og aktiviteter. Du får en månedlig rapport eller opsamling på aktiviteter og resultater.

Det er den samme proces der er brug for når det gælder konverteringsoptimering.

Marketingbureauet udbeder sig sikkert også lidt arbejdstid til at få indsatserne til at give resultater. Der er ingen magisk trylleformular der sikrer en plads på Google side 1. Alle kæmper om den samme juice og det er fast arbejde. Men med tiden bør indsatserne give pote.

På samme måde med konverteringsoptimering. Det tager tid at indsamle data og forstå hvad der foregår på websitet og i brugernes hovede.

Stort set ingen virksomheder har en god beskrivelse af faktiske brugeres digitale kunderejse, barrierer for køb på websitet, mobile udfordringer, mv. Måske ligger der en forældet rapport i en skuffe et sted, men ingen adfærd teamet er styret af det.

Ligesom med markedsføringen er det en læreproces. Man ved ikke på forhånd hvad der virker (ellers havde man jo bare gjort det).

Det er netop det derfor der er tale om en proces. En fast månedlig proces, hvor virksomheden bliver klogere på hvor problemer bor og hvordan de afmonteres i brugerens hovede. Oftest i en kombination af kvalitative data fra fx Google Analytics eller Hotjar og så kvalitative data fra brugertest, polls (små spørgeskemaer), interview eller tilsvarende feedback.

Mange problemstillinger skal undersøges forfra, fordi der ikke umiddelbart er data der beskriver dem. Hvis man fx opsamler udsagn fra brugerne omkring barrierer for at færdiggøre et køb – det kan være brugerne siger noget om manglende rabat – så skal man lede efter noget teknisk der gør, at de ikke får rabatten. Eller det kan være brugerne klager over at mangle noget information der allerede står på websitet. Så skal man måske se sessions igennem for at se, hvorfor de scroller forbi.

Hvis ikke løsningen er åbenlys (og det er den sjældent), så skal der dannes hypoteser for hvordan den adfærd kan ændres og der skal designes løsninger der udløser adfærdsændringen. Løsninger der skal testes, for at man kan måle effekten og lære om der er ramt rigtigt.

Og der er ikke altid succes første gang. Det kan tage 4-5 split-test at ramme ned i den rigtige løsning. Det kan være små detaljer der gør det eller det kan være et redesign af hele flow.

Nogle gange går det godt – andre gange gør det ikke. Det er umuligt at forudsige.

Det kan være en af grundende til at mange virksomheder ikke vedligeholder den optimeringsproces. Det er eksplorativt, kompetencetungt og tidskrævende. Det kræver en metodik og en systematik. Så er vi tilbage til at man kan vælge et bureau til opgaven.

Den løbende optimeringsproces skaber resultater. Det er hele formålet ved at have en proces, det øger chancerne for succes betragtelig.

Den løbende optimeringsproces er fokuseret at prioritere opgaverne og måle på indsatserne. Det er en læreproces med hårdt fokus på ROI. Modsat mavefornemmelser, “konkurrenten gør”, “Jeg har hørt der er problemer på mobil” eller hvad der ellers ligger til grund for at ændre på websitet, så er optimeringsprocessen en kvalificeret indsats der hele tiden bygger oven på tidligere erfaringer.

Optuner optimeringsproces
Optuners Optimeringsproces 2020

I stedet for altid at opdatere når problemerne opstår, så skal designændringer være på forkant for at udnytte det potentiale trafik og potentielle kunder besidder.

Det er der konkurrencefordelen ligger.
Det er der man adskiller sig fra konkurrenterne.

I stedet for at lave tilfældige indsatser hist og pist, så få sat optimeringen i system. Med aktiviteter hver måned. Med løbende split-test.

Vi anbefaler at der afsættes 15-20 timer om måneden til at:

  • Gennemgå indsamlet data og sætte indsamling i gang.
  • Prioritere indsatser. Danne hypoteser.
  • Designe forslag
  • Split-teste og gennemgå resultaterne grundigt.

Tag fat i os her hos optuner, hvis du vil høre om optimering på abonnement for din virksomhed.

Skriv en kommentar (0) ↓

Skriv en kommentar

Få et gratis
optimeringstjek
af dit website

Ole Gregersen ser dit website igennem og kommer med konkrete forslag til optimering. Inklusiv 30 min. onlinemøde.