Der er mange gode grunde brugerteste  – her får du de første 5

 

1) Du er ikke ligesom din bruger

Det lyder banalt, men det er faktisk det største problem i langt de fleste IT-projekter. Vi kan ikke frigøre os fra den viden vi har fået, mens vi udvikler vores produkt. Men din bruger ved ingenting om fx din hjemmeside og møder den med helt egne behov, erfaringer og meninger. Uden kendskab til dine brugere, ved du ikke om dit digitale produkt skaber den værdi det skal. Om brugerne kan finde informationen. Om hjemmesiden konverterer. Om features i designet fungerer optimalt. Brugertest giver værdifuld indsigt i brugerne og deres handlen.

 

2) Brugerens oplevelse er vigtigere end din egen

Det er den moderne IT-udviklings helt store problem. Vi tror vi ved hvad der fungerer. Men igen og igen, viser fx A/B split-test og brugertest at vi tager fejl. Brugertest giver mulighed for at bekræfte om vores designvalg er korrekte. Selvom vi har en mening om hvad der er godt og skidt, er det i sidste ende brugernes mening der tæller. Det er brugerne der skaber værdi.

 

3) Det er svært at brugerteste billigere og bedre selv

Det er relativt nemt at lave brugertest. Det kan de fleste lære at gøre selv. Men Optuner løser to udfordringer: Den ene er at det hurtigt tager meget tid at lave brugertest. Der rekrutteres, laves testopgaver, afvikles test og analyseres resultater. Det tager tid fra andre vigtige projekter.

Den anden er vi hos Optuner har mange års erfaring med at lave brugertest. Vi arbejder løbende med at minimere fejlkilder og sikre at resultater er så valide som muligt. Vi sikrer at testopgaver ikke leder brugerne, at optagelserne er i orden og at der generaliseres på resultater der ikke er gyldige.

 

4) Du lærer altid noget af brugertest

De der har gennemført brugertest selv ved det. Du lærer altid noget af en brugertest. På den måde er brugertest en effektiv metode til at forbedre kvaliteten af digitale produkter. Uanset om det er koncepter, prototyper eller færdige hjemmesider, så skaber brugertest altid indsigt. Du lærer dine brugere bedre at kende, du lærer at forstå hvor de oplever ting anderledes og hvor de har problemer.

 

5) Det bedste oplæg til konverteringsoptimering

At udvikle digitale produkter, uanset om det er avanceret software eller hjemmesider i det offentlige, så er det en kontinuerlig proces. Du er aldrig færdig. Du justerer, opdaterer, ændrer og optimerer. Brugertest er sammen med analyse af web analytics, hjørnesten i en optimeringsproces. Vi optimerer selv aldrig uden!

 

Prøv brugertest med Optuner
Se hvordan disse 5 gode grunde kommer til udtryk for netop din service.

 

Vis mig produkter og priser eller læs først hvordan vi laver en optimeringsrapport.