fbpx

Brugertest er stadig den mest effektive måde, at finde brugernes barrierer for et køb på dit website

Her får du 5 gode grunde til hvorfor du skal brugerteste:

1) Du er ikke ligesom din bruger

Det lyder banalt, men det er faktisk det største problem i langt de fleste IT-projekter. Vi kan ikke frigøre os fra den viden og erfaring vi har fået, mens vi udvikler vores produkt. Men din bruger ved ingenting om din hjemmeside og møder den med helt egne behov, forventninger og meninger. Uden kendskab til dine brugere, ved du ikke om dit digitale produkt skaber den værdi det skal. Du ved ikke om brugerne kan finde det de søger. Om de får svar på deres spørgsmål og usikkerheder. Om de tilbud opleves som værdifuldt for dem. Brugertest giver værdifuld indsigt i brugernes afkodning, forståelse  – og handlinger.

2) Brugerens oplevelse er vigtigere end din egen

Det er den moderne IT-udviklings helt store problem. Vi tror vi ved hvad der fungerer. Men igen og igen, viser fx A/B split-test og brugertest at vi tager fejl. Brugertest giver mulighed for at bekræfte om vores designvalg er korrekte. Selvom vi har en mening om hvad der er godt og skidt, er det i sidste ende brugernes mening der tæller. Det er brugerne handlinger der skaber værdi.

3) Du kan gøre det selv (hvis det kan betale sig)

Det er relativt nemt at lave brugertest. Det kan de fleste lære at gøre selv. Men Optuner løser to udfordringer: Den ene er at det hurtigt tager meget tid at lave brugertest. Der skal rekrutteres, laves testopgaver, afvikles test og analyseres resultater. Det tager tid fra andre vigtige projekter.

Erfaring er lig kvalitet og mere valide resultater. Optuner har mange års erfaring med at lave brugertest. Vi arbejder løbende med at minimere fejlkilder og sikre at resultater er så valide som muligt. Vi sikrer at testopgaver ikke leder brugerne, at optagelserne er i orden og at der ikke generaliseres på resultater der ikke er gyldige.

4) Du lærer altid noget af brugertest

De der har gennemført brugertest selv, ved det!
Du lærer altid noget af en brugertest. På den måde er brugertest en effektiv metode til at forbedre kvaliteten af digitale produkter. Uanset om det er koncepter, prototyper eller færdige hjemmesider, så skaber brugertest altid indsigt. Du lærer dine brugere bedre at kende, du lærer at forstå hvor de oplever ting anderledes og hvor de har problemer.

5) Det bedste oplæg til konverteringsoptimering

At udvikle digitale produkter, uanset om det er avanceret software eller hjemmesider i det offentlige, så er det en kontinuerlig proces. Du er aldrig færdig. Du justerer, opdaterer, ændrer og optimerer. Brugertest er sammen med anden dataindsamling, hjørnestenen i en optimeringsproces. Konverteringsoptimering bør være baseret på brugerindsigt…