Brugertest gav resultater for WhiteAway

WhiteAway er en af de største aktører på det skandinaviske marked inden for kvalitetshvidevarer, støvsugere og andre husholdningsapparater.

Virksomheden arbejder konstant på at optimere deres webshop, så den effektivt hjælper besøgende til at finde og købe et produkt de bliver glade for, til en god pris.

WhiteAway modtog en optimeringsrapport fra Optuner, sammen med 7 brugertest-optagelser.

Sådan kan du teste din webshop

WA-w320

 

brugere_5+2 grey-2

 

WhiteAway brugertestede fordi:

De ønskede at udvide deres indsigt i brugernes oplevelse af hjemmesiden. Derfor var det oplagt at teste det primære købsflow i webshoppen, for at lære hvor brugerne bliver frustrerede, stopper op eller oplever problemer med at finde eller købe det de ønsker.

Denne indsigt i brugeroplevelsen inddrager WhiteAway i deres designprocess og kan på den måde kvalificere og prioritere ændringer, baseret på faktiske brugeres interaktion med webshoppen.

Vi har som team besluttet, at vi vil inddrage brugernes oplevelse med vores løsninger i vores designproces og få viden om brugernes adfærd og oplevelse ind i vores designproces. Brugertesten indgår i porteføljen af metoder, vi som designere benytter os af til at designe den rigtige løsning og styrke fagligheden på user research.

– Mette Bundgaard, UX’er – WhiteAway.dk

 

WhiteAway lærte blandt andet at:

  • De besøgende oplevede problemer med at finde aktuelle tilbud
  • Filtrene til produktsøgning ikke fungerede som brugerne forventede
  • Rabatkode-funktionen, som bruges intensivt, forvirrede nogle brugere
  • Avanceret menu med søgeforslag og navigation, gjorde nogle brugere forvirrede
  • Brugerne ikke, mod forventning, kunne navigere frit på alle sider, fx ved brug af browserens tilbage-knap

Ovenstående udfordringer vil have direkte indflydelse på konverteringsraten.

Vi blev bl.a. opmærksomme på, at vi havde et par kritiske fejl i vores søgningsoplevelse (…) som er et kritisk digitalt aktiv for vores forretning. En anden spændende indsigt vi fik, var brugernes førstehåndsindtryk af siden, som lærte os nye ting omkring, hvordan vores design opfattes.

Dette var blot et par af de findings, der kom i brugertesten.

– Mette Bundgaard, UX’er – WhiteAway.dk

 

Oplev brugeres problemer og WhiteAways’ løsninger

Før: Klip fra brugertest video med Suzanne

Efter: WhiteAway har løst problemet

wa-kitchenaid-ramme-2

 

Før: Klip fra brugertest video med Jørgen

Efter: WhiteAway har løst problemet

whiteaway-elkedel-ramme

 

Resultater og muligheder hos WhiteAway

På baggrund af optimeringsrapporten har WhiteAway gennemført en række forbedringer i webshoppen. De har fået prioriteret indsatser og fokusområder og sikrer dermed højt kvalitet i deres digitale salgskanal. Samtidigt har de fået nye indsigter ift. deres kunder oplevelse og handlinger i købsprocessen. En indsigt der kan udnyttes på tværs af roller i organisationen.

På den måde sikrer WhiteAway at forretningskritisk funktionalitet fungerer som det skal, i mødet med webshoppens potentielle og eksisterende kunder.

Vi regner ikke UX i kroner og ører. Vi tror på, at der er værdi i at inddrage brugernes oplevelser i vores designproces. Vores erfaring er, at man altid får brugbar og uforudset viden med, når man er i tæt dialog med brugerne.

Vi vil gerne opfordre andre virksomheder til at få brugertestet deres webshop. Vores erfaring er, at man altid får brugbar og uforudset viden med, når man er i tæt dialog med brugerne.

– Mette Bundgaard, UX’er – WhiteAway.dk

 

Test webshoppen med brugertest
– lige nu 2 ekstra videoer med for samme pris

  • Find og løs de største problemer først og få flere kunder
  • Forstå dine kunder og deres behov – øg konverteringsraten
  • Brug din tid effektivt, ret kun der hvor der faktisk er problemer

Se hvordan: Optimeringsrapport m. brugertest

 

Vi laver konverteringsoptimering og brugertest for blandt andre:

Kundernes logoer